Er zijn verschillende manieren om producten en diensten aan de man te brengen. Er zijn leveranciers die laten zien hoe goed hun product wel niet is. Ook laten ze zien hoeveel producten ze wel niet hebben.

Het gekke is dat dit niet niet altijd producten verkoopt. Ja, je koopt misschien wel de producten, maar je blijft niet merkvast. Voor een heleboel producten geldt dat mensen snel naar een alternatief grijpen wanneer dit goedkoper is. En dat is logisch. Wanneer een product gemeengoed is, wat is er dan nog om het ene product van het andere te onderscheiden? Inderdaad, de prijs.

Die leveranciers hebben een product en lossen hiermee een probleem op. En dat kost een bepaald bedrag. Als er dan een ander product is wat exact hetzelfde probleem oplost voor minder geld is het een nobrainer: Je gaat voor het goedkoopste product.

Het is dan ook verbazend om te zien dat voor sommige producten mensen uren in de rij liggen, zelfs nog vóórdat het product verkrijgbaar is. Denk hierbij aan het uitkomen van de nieuwe iPhones in het verleden.

De reden hiervoor is eigenlijk heel simpel: Ze beginnen met Waarom.

Begin met ‘Waarom’ – Start with Why

Simon Sinek had het een aantal jaren geleden al door. Deze bedrijven beginnen met het waarom. Vanuit de achterliggende motivatie speelt prijs veel minder een rol. Wanneer de reden goed genoeg is, wat zegt de prijs dan nog?

Voordat ik de woorden van Simon Sinek geweld aandoe, is het misschien verstandiger om het van de man zelf te horen. ‘Start with Why’.

Veel kijkplezier.