De paradox van keuze
Posted on May 5, 2010 (Last modified on November 13, 2023) • 2 min read • 328 wordsHier gaan we, allerlei keuzes waar klanten uit kunnen, of moeten kiezen. Want de klant moet je toch voorop zetten? Maar doe je dat hiermee wel? Zie hier: de paradox van keuze(s)
Misschien heb je er nog nooti van gehoord, maar de paradox van keuze is het fenomeen waarbij een overvloed aan keuzes en opties ons meer stress, angst en onzekerheid kan bezorgen in plaats van ons meer vrijheid en geluk te geven. Deze paradox kan voorkomen op verschillende plekken in ons dagelijkse leven , van het kiezen van een maaltijd in een restaurant tot het kiezen van een partner of een carrière.
De paradox is ‘ontstaan’ doordat we een ongekende overvloed aan keuzes hebben. Dit kan een gevoel van angst en besluiteloosheid veroorzaken, omdat we denken dat er altijd een betere optie zou kunnen zijn dan degene die we kiezen. Hierdoor worden we ook geconfronteerd met een toenemende druk om de juiste keuze te maken.
Iets anders wat ook bijdraagt is dat we vaak denken dat meer keuzes betekent dat we meer controle hebben over ons leven. Maar in werkelijkheid kan een overvloed aan keuzes ons juist verlammen en ons het gevoel geven dat we de controle verliezen.
Meer keuze kan ook leiden tot ontevredenheid en spijt. Wanneer we eindelijk een keuze hebben gemaakt, kunnen we ons afvragen of we de juiste beslissing hebben genomen en of er toch niet een betere optie was. Dit kan ons onzeker maken en ons het gevoel geven dat we iets belangrijks hebben gemist.
Barry Schwartz heeft hier veertien jaar geleden al een presentatie over gegeven. Kijk hieronder naar de (korte) video. Kort, want er is ook nog een video van meer dan een uur 🙂
Uiteindelijk is er geen simpel antwoord. Maar ik ben het wel eens met Barry Schwartz: Er bestaat echt wel zoiets als te veel keuzes. Met minder keuzes gaan we ons wellicht weer iets meer ontspannen.