Een kop koffie voor het humeur

""Vandaag is weer zo’n dag. Als een zombie door huis. Pas na de hoognodige kop koffie mag je van mij weer enigszins een serieuze reactie verwachten. Rita Corita zong het in 1958 al: ‘Koffie, koffie, wat knapt een mens daar van op’. Ik denk dat dit wel voor meer mensen geldt. Nederlanders drinken gemiddeld 3,2 kopjes koffie per dag. Andere getallen spreken over 150 liter koffie per persoon per jaar. Koffie is daarmee dus de meest gedronken drank in Nederland. Het feit dat er muziek gemaakt is over koffie geeft voor mij al aan hoe belangrijk koffie wel niet is.

Tenslotte worden over alle belangrijke onderwerpen liedjes geschreven. Dus ook over koffie.

De meest bekenden in Nederland zijn denk ik wel VOF De Kunst – Eén kopje koffie en Rita Corita – Koffie, koffie, lekker bakje koffie.

Afhankelijk van het moment dat je de krant open slaat is koffie slecht voor je gezondheid. De volgende dag blijkt het dan ineens weer goed te zijn voor de gezondheid. Ik kan het niet zo goed volgen. Ik weet wel dat er dagen bij zijn dat geen koffie slecht is voor de gezondheid, in ieder geval van anderen. Op die dagen wil alles niet zoals het moet. Het lontje is op zo’n dag erg kort.

""

bron: wegotcoffee.com

Koffie gezond voor je?

De meningen over de (on)gezondheid van koffie zijn nogal verdeeld. Ik heb wat plussen en minnen opgezocht. Sommige zijn best wel vergezocht. Aangezien ik geen arts of onderzoeker ben, kun je natuurlijk hier weinig waarde aan hechten. En natuurlijk hangt het altijd vanaf hoeveel koffie je drinkt.

Deze positieve effecten worden aan koffie toegeschreven:

  • remt Alzheimer
  • verkleint de kans op de Ziekte van Parkinson
  • beschermt tegen diabetes
  • kan hart- en vaatziekten verminderen
  • maakt je alert
  • vergroot je snelheid en uithoudingsvermogen
  • verkleint de kans op een beroerte
  • Koffiedrinkers worden ouder
  • positief effect op je gemoedstoestand
  • helpt tegen hoofdpijn
  • maakt je slimmer
  • bevat essentiële voedingsstoffen
  • grote bron van antioxidanten
  • verbetert goede cholesterol
  • vermindert ontstekingen in je lichaam
  • verhoogt je stofwisseling en verbrandt meer vet
  • stimuleert het behoud van spieren
  • vermindert spierpijn na het sporten
  • ondersteunt je darmen en beschermt tegen constipatie

Natuurlijk ‘heb ieder voordeel een nadeel’:

  • licht verslavendont
  • regelt de bloedsuikerspiegel
  • veroorzaakt slaapproblemen en melatonine-imbalans
  • Gewichtstoename
  • Te hoog cholesterol en aderverkalking
  • heeft invloed op stress en angst
  • kan de kans op depressies verhogen

Zoals je ziet zijn de bronnen het niet met elkaar eens. Aan de ene kant is het goed voor je geestelijk welbevinden, aan de andere kant is het slecht voor je geestelijk welbevinden. Welke is het nu dan?

bronnen:

Geef een antwoord

Previous post Weet jij nog waar je was toen … Herinner jij het nog?
Next post Domotica: gadget of broodnodig?